De precieze kosten voor elektrisch rijden zijn moeilijk aan te geven. Dat komt omdat er verschillende keuzes kunnen worden gemaakt, bijvoorbeeld voor het type auto en de verzekeringen. De kosten kunnen dan ook per geval anders uitvallen. Toch is het mogelijk om te onderzoeken hoeveel elektrisch rijden gemiddeld ongeveer kost. Daarvoor kijk je naar de Total Cost of Ownership (TCO). Dit zijn alle autokosten bij elkaar opgeteld. En wat blijkt? Onder de streep is een elektrische auto vaak helemaal niet zoveel duurder dan een brandstofauto.

Kosten voor de aanschaf

De kosten voor de aanschaf van een elektrische auto liggen vaak hoger dan die van een benzineauto. Dat ligt voornamelijk aan het kostbare accupakket dat een elektrische auto heeft. Ook zijn elektrische modellen vaak zeer krachtig en rijk uitgerust. Al deze kenmerken maken dat het verschil tussen een elektrische auto en een brandstofauto soms wel duizenden euro’s is.

Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. In de afgelopen jaren is namelijk gebleken dat het verschil tussen de prijs voor een elektrische auto en de prijs voor een brandstofauto steeds kleiner wordt. De verwachting daarbij is dat de prijzen van elektrische auto’s zullen blijven dalen. Bovendien is er een steeds groter aanbod aan elektrische occasions verkrijgbaar, waardoor je veel minder kwijt kunt zijn aan een tweedehands elektrische wagen dan aan een nieuw model benzineauto. En tot slot kunnen elektrische auto’s goedkoper uitvallen vanwege de aanschafbelasting (BPM) die wordt geheven op basis van de uitstoot (en dus het verbruik) van een auto. Een groter busje met elektrische aandrijving is dan ook vaak stukken goedkoper dan een vergelijkbaar busje met standaard dieselmotor.

Energiekosten

Hoeveel elektrisch rijden gemiddeld kost, hangt ook af van de energiekosten. Die zijn in eerste instantie afhankelijk van het verbruik van de elektrische auto. Bij elektrisch rijden betaal je voor de elektriciteit in kilowattuur (kWh). Zoals je bij een benzineauto de benzine afrekent per liter, betaal je bij een elektrische auto per kWh.

De elektriciteit verkrijg je via laadpalen. Het is het goedkoopst om de accu van de elektrische auto op te laden aan je eigen laadpaal. Je betaalt dan namelijk hetzelfde stroomtarief als voor al je apparaten in huis. Laad je aan een publieke laadpaal of aan een snellaadpaal langs de snelweg, dan betaal je fors meer. Toch zijn de kosten voor het laden vrijwel altijd lager dan brandstofkosten. Per kilometer scheelt dit soms wel 10 cent.

Kosten voor onderhoud

Ook de kosten voor onderhoud liggen lager bij een elektrische auto dan bij een brandstofauto. Dat komt omdat een brandstofauto maar liefst 200 draaiende onderdelen in de aandrijflijn heeft, terwijl dit aantal bij de elektrische auto op maximaal 20 ligt. Hoe meer onderdelen een auto heeft, hoe groter de kans op onderhoud en dus op bijkomende kosten. Sommige onderhoudskosten zul je bovendien nooit hoeven te betalen bij een elektrische auto, omdat de onderdelen er simpelweg niet zijn. Denk bijvoorbeeld aan olie die ververst moet worden.

Wat duur uit kan pakken bij een elektrische auto, is onderhoud aan het accupakket. Maar daar staat tegenover dat accupakketten behoorlijk sterk, betrouwbaar en duurzaam zijn, waardoor er ook een kleinere kans is op onderhoudskosten op de korte termijn. Op langere termijn zijn er momenteel nog weinig ervaringen met de exacte kosten voor onderhoud aan het accupakket.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten van een elektrische auto verschillen niet veel van de afschrijvingskosten van een brandstofauto. De restwaarde van een elektrische auto is echter veel hoger. Bij een gelijke investering (benzineauto – elektrische auto) zal de elektrische auto dus een stuk goedkoper zijn.

Fiscale voordelen

Als je wilt weten hoeveel elektrisch rijden gemiddeld kost, dan is het belangrijk om verschillende fiscale voordelen mee te nemen. Dit zijn maatregelen die de overheid heeft getroffen om elektrisch rijden te stimuleren.

  • Lagere bijtelling
    De bijtelling voor zakelijke rijders van elektrische auto’s is in 2022 een stuk lager dan de bijtelling voor niet-elektrische auto’s, namelijk 16% ten opzichte van 22%. Let wel op dat deze lagere bijtelling alleen geldt voor de eerste € 35.000,- van de catalogusprijs én dat de bijtelling voor elektrische auto’s stap voor stap wordt verhoogd, totdat deze in 2026 ook de 22% heeft bereikt.
  • Aanschafsubsidie
    Deze subsidie is bedoeld voor particulieren die elektrisch willen rijden of leasen. Nieuwe elektrische auto’s kunnen in 2022 aanspraak maken op een aanschafsubsidie van maximaal € 3350,-, tweedehands elektrische auto’s op een subsidie van maximaal € 2000,-.
  • Geen wegenbelasting (MRB)
    Dit kan een besparing van tientallen euro’s per maand opleveren. Deze vrijstelling geldt nu tot en met 2024.
  • Geen bpm (belasting van personenwagens en motorrijwielen)
    Deze belasting is gebaseerd op de hoeveelheid CO2 die een auto uitstoot. Omdat een elektrische auto geen directe CO2-uitstoot heeft, is dit type auto (ten minste tot en met 2024) vrijgesteld van deze belasting.

Benieuwd hoeveel elektrisch rijden precies kost in jouw situatie? Of wil je bijvoorbeeld weten of leasen of kopen in jouw geval voordeliger uitpakt? Neem gerust eens contact op met Fleets. Wij zetten de kosten voor je op een rij en adviseren je graag.