Als er een onderwerp is dat in de twintigste eeuw veelbesproken is, dan is het wel klimaatverandering. We kunnen er niet omheen: de aarde warmt op. En om dat (hopelijk) onder controle te kunnen krijgen, moeten we als mensheid actie ondernemen. Die actie zien we op allerlei verschillende fronten terug. Zo heeft de elektrische auto de afgelopen jaren een flinke opmars gemaakt. Je zou zelfs kunnen spreken van een kleine revolutie: in 2020 nam het aantal elektrische voertuigen met de helft toe, terwijl er in dit jaar maar 16% minder auto’s werden verkocht. Ook in het Klimaatakkoord staan ambitieuze plannen om de brandstofauto uit het straatbeeld te krijgen en de elektrische auto volledig te omarmen. Zo mogen er volgens dit akkoord in 2030 enkel nog elektrische auto’s nieuw worden verkocht door autobedrijven. Kortom: elektrisch rijden is de toekomst. Maar wat betekent dit eigenlijk? En wat moet je precies regelen als je wilt overstappen op elektrisch rijden?

Hoe duurzaam is een elektrische auto nou écht?

Elektrisch rijden wordt vooral als dé revolutie van de toekomst gezien omdat het zoveel duurzamer zou zijn dan rijden op brandstof. In hoeverre is dit ook zo? Allereerst is het belangrijk om op te merken dat elektrische auto’s niet 100% klimaatneutraal zijn. Dat ligt vooral aan de productie van de batterij van de elektrische auto. Het produceren van deze batterij brengt namelijk veel CO2-uitstoot met zich mee, meer dan bij de productie van een standaardpersonenauto. Hier zijn ook allerlei zeldzame grondstoffen voor nodig, zoals lithium en kobalt. Het winnen van deze grondstoffen veroorzaakt veel lucht- en watervervuiling. Op dit vlak is de elektrische auto dus niet heel duurzaam.

Hoe duurzaam elektrisch rijden is, is ook afhankelijk van de soort stroom die je gebruikt om de accu van je auto op te laden. Het is veruit het schoonst om groene stroom te gebruiken die afkomstig is van zonnepanelen. Elektrische auto’s die op groene stroom rijden, stoten gemiddeld maar liefst 70% minder CO2 per kilometer uit dan een auto op brandstof. Daar behaal je milieutechnisch dus al flink wat winst. Maar let op: niet alleen de soort stroom bepaalt hoe duurzaam je aan het rijden bent. Laad je jouw elektrische auto bijvoorbeeld vaak op aan een openbare laadpaal langs de snelweg en doe je dat overdag, op de drukste momenten? Dan ben je minder groen bezig. Zulke piekvragen voor stroom worden namelijk vaak opgevangen met fossiele energie, wat erg milieubelastend is.

Als je echter kijkt naar de algehele levensduur, dan zijn elektrische auto’s onder de streep een stuk duurzamer dan brandstofauto’s. Ter vergelijking: bij een elektrische auto komt gedurende zijn levensloop in totaal 32.300 kilo C02 vrij, terwijl dat bij een vergelijkbare brandstofauto 53.100 kilo C02 is. Omdat elektrische auto’s geen uitlaatgassen uitstoten, komt er bovendien geen fijnstof en stikstofoxide uit de uitlaat in de lucht. Dit is over het algemeen een stuk beter voor de luchtkwaliteit. Als dus steeds meer mensen hun brandstofauto inruilen voor een elektrische auto, dan zal de luchtkwaliteit de komende jaren blijven verbeteren. En dat is precies waarom elektrisch rijden als de mobiliteitsoplossing van de toekomst wordt gezien.

Ik wil elektrisch rijden. Wat moet ik regelen?

Steeds meer mensen zullen de komende jaren besluiten om over te stappen op een elektrische auto. Vanaf 2030 kunnen we er zelfs helemaal niet meer omheen, want dan kunnen we volgens het Klimaatakkoord enkel nog elektrische auto’s nieuw kopen. Wil je de overstap maken? Dan zijn er een aantal zaken die je moet regelen en waar je rekening mee moet houden.

Laadpalen en laadpasje
Wie elektrisch wilt rijden, heeft niet voldoende aan enkel de aanschaf van een elektrische auto. Om te kunnen rijden, zul je immers je auto moeten opladen, en daarvoor heb je een laadpaal met laadpasje nodig. Je kunt deze laadpaal laten installeren bij je thuis. Uiteindelijk zul je voordeliger uit zijn met de exploitatie van een elektrische auto en laadpaal dan met een benzineauto. Benzine kost tegenwoordig al gemiddeld meer dan 2 euro per liter, terwijl je voor het opladen van je elektrische auto gemiddeld tussen de 0,42 en 0,69 eurocent per kWh stroom betaalt (in 2022, afhankelijk van je energiecontract). De kosten onder de streep liggen natuurlijk ook aan het type auto, verbruik en de manier van laden, maar omgerekend is het verschil in kosten (voor een middenklasse auto) toch wel minstens 5 cent in het voordeel van de elektrische auto.

Als er een laadoplossing bij je thuis wordt geïnstalleerd, dan wordt dat vaak gedaan met geld dat vanuit de werkgever beschikbaar is gesteld. Bij uitdiensttreding moet deze investering afgeschreven worden. Vaak is er dan een restbedrag waar de werknemer belasting over moet betalen.

Subsidie voor particulieren
Particulieren kunnen een subsidie aanvragen als zij een elektrische auto aanschaffen. Dit wordt de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) genoemd. Het gaat om een eenmalige subsidie van € 3350,- voor nieuwe elektrische auto’s en een subsidie van € 2000,- voor elektrische occasions. Interesse in deze subsidie? Houd dan rekening met de volgende voorwaarden:

  • Geldig voor zowel koop als lease en voor een elektrische auto in de kleinere of compacte middenklasse.
  • Je kunt de subsidie aanvragen als je de koop- of leaseovereenkomst op of na 1 januari 2022 hebt afgesloten.
  • De nieuwprijs van de auto moet tussen de € 12.000,- en € 45.000,- liggen.
  • Schaf je binnen 3 jaar weer een nieuwe elektrische auto aan? Dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen. Bij private lease stopt de subsidie op het moment dat je contract afloopt.

Wacht overigens niet te lang met het aanvragen van deze subsidie. De subsidiepot van de overheid is snel leeg, waardoor je net mis kunt grijpen. Vraag uiterlijk binnen 60 dagen na het ondertekenen van de overeenkomst de subsidie aan.

Bijtelling voor zakelijke rijders

De bijtelling voor zakelijke rijders is de bekendste regeling van de overheid om elektrisch rijden nu en in de toekomst te stimuleren. Het is een bedrag dat bij het loon wordt opgeteld wanneer een zakelijke elektrische auto ook privé gereden wordt. Het bijtellingspercentage geldt voor 5 jaar nadat de auto op naam is gezet. In 2021 is het bijtellingspercentage 16%. Ter vergelijking: het bijtellingspercentage van een brandstofauto is 22%. Dat scheelt op jaarbasis wel honderden euro’s.

Kortom: elektrisch rijden levert op allerlei vlakken voordelen op. Wil je op zakelijk of particulier niveau elektrisch gaan rijden en ben je daarom op zoek naar een aantrekkelijke deal? Of heb je nog vragen over elektrisch rijden? Neem dan contact op met Fleets. Wij beantwoorden je vragen graag en geven je vanuit een onafhankelijke positie eerlijk en persoonlijk advies.